Race, Running

En månad kvar & Hälsporre

20 juli 2018

Snart är det dags för Ultravasan45 och det är mindre än en månad kvar. Och jag tror jag har fått hälsporre.

Jag har haft ont under hälen ett tag nu och min kompis Marie upplyste mig om att det nu de vara hälsporre.

Igår sprang jag ett långpass och efter det har jag haft mer ont. Speciellt om jag varit stilla ett tag, då kan jag knappt gå. När jag kommit igång gör det fortfarande ont men jag kan gå normalt.

Läste lite om hälsporre:

När du har hälsporre brukar det göra ont under eller på insidan av hälen när du går och står. Smärtan brukar gå över när du gått en stund.

Det är senfästet och inte själva hälsporren som gör ont. Man kan få långvariga besvär av hälsporre, men de brukar gå över med tiden. Efter ett år är de flesta bra.

Det är inte ovanligt att man får problem med hälsporre igen.

När du har hälsporre bör du i första hand se över dina skor. Skorna ska vara stadiga och sulan ska vara mjuk under hälen. Du kan prova stötdämpande inlägg som kan köpas i skoaffärer, sportbutiker och apotek. Det är viktigt att du avlastar foten när du börjat få ont under hälen.

Du bör vila från framför allt löpning och promenader tills du inte längre har ont om besvären beror på motion. Aktiviteter som inte belastar hälen går däremot bra, till exempel cykling och simning.

Du kan ta kortare promenader efter att du inte längre har ont och utöka dem allt eftersom besvären minskar.

Jag HATAR att ha ”vanliga” skor på sommaren, sandaler med tunna sulor eller träskor är det jag använder. Och hur ska jag kunna vila när jag ska springa 45 kilometer om en månad?? Och hur bra är det att springa den sträckan med hälsporre..?

Men tillbaka till långpasset. Den här sommaren har ju inte varit någon jättebra springsommar då det är sjukt varmt hela tiden. Igår åkte jag till Skrylle för att springa Skåneledsrundan på 17 kilometer. Det var riktigt jobbigt och riktigt varmt. Nu hade jag endast grundat med en proteinshake för att komma iväg så fort som möjligt utan att behöva vänta på frukost som smälte så energin tog slut fort och värmen var jobbig. Sista fem kilometrarna var skitjobbiga.. Hur ska allt gå?!?!

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Maria 20 juli 2018 at 10.59

    Jag har haft hälsporre. Jag smörjde vaden/hälen med liniment/Aloe Vera heat lotion, masserade, stretchade, rullade vaden med brödkavel och köpte något billigt gelinlägg jag la i skorna. Och stärkte vaden med olika vadövningar. Som hundägarna var jag tvungen att gå, det gjorde mest ont. Funkade bra att springa då jag springer på framfoten. Ja, och så kompressionsstrumpor. Kämpa på! Mitt gick över rätt så snabbt.

  • Leave a Reply